טיפול ותחזוקת מעצור הידראולי

טיפול ותחזוקת מעצור הידראולי

מעצורי דיסק הידראוליים (או בפי ההמון "שמן") מצויים היום יותר ויותר על מגוון גדול מאוד של אופניים. אם בעבר סוג מעצור זה היה שמור רק לאופני העשירון העליון, הרי שהיום כל אופני כניסה ברמה סבירה מכובדים במעצור הידראולי.

יתרונותיו של מעצור זה רבים. חוזק העצירה, הקלות שבה הרוכב שולט בבלימה, העצירה בכל תנאי מזג האוויר ועוד יתרונות רבים של המעצור, הרימו את רמת הרכיבה בתחום כמה רמות למעלה.

יחד עם זאת, התחזוקה של מעצור הידראולי מצריכה ידע ומקצוענות כאחד, על מנת לשמר ולתחזק את המנגנון של הבלם. מה חשוב ומה כדאי לדעת כאשר מותקן באופניים שלכם מעצור דיסק הידראולי ?! הכל כאן לפניכם, נתחיל…

מה עושים ומה לא עושים ?!

אז לפני שנגרום נזק לאופניים המתוקים שלנו, מה לא עושים.

  1. ברור לכולם שבלימה היא תוצר של חיכוך, לכן, אסור אבל אסור לשמן דיסק / רוטור באופניים. השמן נדבק אל הרוטור וכך גם נספג ברפידות ומצריך ניקוי לדיסק והחלפת רפידות בלם. הרבה פעמים אנו נפגשים בסדנא שלנו ברוטור משומן לעילא ולעילא, לשאלת פשר השימון, עונה הלקוח כי הדיסק צפצף וחרק אז טפטף לו מעט שמן… חבל.  טיפ! כשמשמנים את השרשרת באופניים מומלץ להשתמש בשמן בבקבוק טפטפת ולא בתרסיס על מנת למנוע מגע שמן עם חלקי המעצור.
  2. כניסת אוויר למערכת / ירידת לחץ השמן. מעצור הידראולי מלא בשמן בכל הצנרת שלו. יש להמנע מללחוץ על ידית הבלם כאשר האופניים הפוכים (אוכף וכידון על הקרקע). הדבר עלול להכניס אוויר למערכת מה שיגרום למערכת לעבוד באופן חלקי בלבד ולעיתים אף לא לעצור כלל. טיפול בסדנא נקרא "בלידינג" (Bleeding), כניסת שמן חדש למערכת וניקוז בועות אוויר.
  3. כלל ! המעצור לא עובד טוב, מרעיש, נוזל שמן, עקום, משהו שלא נראה לכם תקין – גשו לסדנא מקצועית לייעוץ וטיפול. תנו למכונאי לראות את האופניים ובמידת הצורך לטפל בה. זה בטוח יותר וזה גם יחסוך לכם זמן וכסף – בוודאות !

ומה כן? מתי מטפלים ? מחליפים רפידות ?

כככל אנו ממליצים לכל רוכב באשר הוא, להכנס מדי חודשיים – שלושה לסדנא מקצועית כדי שהמכונאי יוכל להעיף מבט על האופניים. למכונאי מיומן נדרשות כ 2-3 דקות על מנת לדעת בגדול האם האופניים תקינים או לא, האם יש בעיה או הכל מצויין ואפשר לרכב. נכון, הרבה רוכבים חוששים לכספם כשהם נכנסים לחנות אופניים, לכן, לכו למקום שאתם אוהבים, סומכים על בעלי המקצוע וזכרו, זו הבטיחות שלכם !

  1. מעצור דיסק כמו גם מעצור V Brakes מצריך החלפה של רפידות מפעם לפעם. בגדול מקובל לומר שכאשר עובי הרפידה קטן מכ 2-1 מילימטר יש להחליף את הרפידה, אנו ממליצים להחליף אפילו לפני, ובכך להבטיח כי הרוטור לא ישחק מרפידה פגומה ששכחנו להחליף בזמן (-:
  2. דיסק / רוטור – גם אותו נדרש להחליף לפעמים. הדיסק יכול להשחק ובכך להיות דק יותר, כח העצירה יקטן ופעולת המעצור נפגמת. שחיקה של דיסק מצויה בעיקר אצל רוכבים מכורים או רוכבי עיר שגומעים קילומטרים.
  3. את נוזל המעצור (Dot או מינרלי) מומלץ להחליף פעם בשנה. החלפה של הנוזל תשמור על המעצור שלכם בחיים זמן רב יותר, עצירה מושלמת ותחושה טובה בידית הבלם. גם פה, מומלץ לא לנסות להחליף לבד בבית, לרוב זה מסתיים בנזק יקר יותר מתועלת. גשו לסדנא מקצועית ותהיו עם ראש שקט.
  4. ניקוי חלקי המעצור הידראולי – טיפול לגומיות ואטמים. בגדול זהו טיפול שלרוב נדרש במערכות שנמצאות בשימוש זמן רב, מספר שנים או בשימוש אינטנסיבי ובתנאי דרך קשים. כידוע האופניים מתלכלכים ואבק נכנס לכל מקום – הוא נכנס גם לתוך המערכת. בטיפול כזה פותחים את המערכת ומפרקים אותה לחלקים המרכזיים שבה. מנקים ומשמנים את החלקים ובכך דואגים שהמעצור יעבוד "כמו חדש"! סביב הפיסטונים (הבוכנות) בקליפר המעצור, מתאסף אבק שפוגם בכניסת ויציאת הבוכנה פנימה והחוצה. ניקוי דואג שהמנגנון יעבוד בקלות וביעילות. (ראו תמונות מצורפות).

יש עוד הרבה מה לכתוב בהקשר של מעצור הידראולי ותחזוקתו, אנו הבאנו את הדברים המרכזיים שיש להכיר כרוכב אופניים.  יש לכם שאלות נוספות? אנו נשמח לענות ולקבל הערות והארות בנושא.

רכיבה בטוחה ומהנה !

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור